Už si četla hodně definic a vysvětlivek “Co je to SEO”, ale stále se neumíš rozhodnout, zda SEO pro svoje podnikání potřebuješ? Tak se na to jdeme mrknout. Vysvětlím ti polopaticky Co je to SEO a zda je důležité na něm pracovat.
V tomhle článku se dozvíš “co to SEO je” z podnikatelského pohledu. Přeložím ti to do lidštiny a konečně tak zjistíš, jestli je pro tebe SEO vhodné. Vysvětlovat to budu zjednodušeně.
Co je to SEO?
Klasickou definici si můžete přečíst z výsledků hledání, které se ti zobrazí na Googlu. Když budeš číst dál, tak ti to popíšu prakticky.
Princip SEO
Je úplně jednoduchý, ale jeho realizace je náročná, ať už časově nebo finančně a výsledky (noví zákazníci, více prodejů, důvěryhodnost značky atd.) jsou vidět až po delší době. Proto většina podnikatelek volí jiné marketingové kanály, kterými získává nové zákazníky.
1. Vím, jaké má můj klient problémy, touhy a přání
Jaká slova hledá můj zákazník na internetu. K tomu, abys to zjistila, ti stačí přihlásit se na workshop zdarma, kde se to naučíš https://www.alexandrastankova.cz/jak-privest-zakazniky-na-web/.
Mimochodem, když víš co tvůj zákazník hledá, můžeš mu jeho přání splnit. 🙂 A tohle bys měla vědět i když nikdy na SEO pracovat nebudeš. Protože, když víš co tvůj zákazník hledá, používáš ta slova i na sociálních sítích, v reklamách, v e-mailech, prostě při propagaci svého podnikání.
Já vím, že vy moje klientky hledáte – “jak získat nové zákazníky”, “jak přivést zákazníky na web” nebo také “co je to SEO”. A spoustu dalšího.
2. Udělám si analýzu klíčových slov
Posbírám všechna slova (klíčová slova), která můj zákazník hledá, proženu je různými nástroji – Collabim, Marketing miner, AI, mozek atd. Zjistím hledanost jednotlivých slov – kolik lidí měsíčně hledá slovo.
V mém případě 590 lidí měsíčné hledá klíčové slovo – Co je to SEO. Ano tahle čtyři slova, tvoří jedno klíčové slovo (frázi, longtail). Čím vyšší tím lepší.
A teď si určitě říkáš, tak já budu používat ta nejhledanější slova a mám vyhráno. Tak jednoduché to bohužel není. Při výběru klíčového slova také zohledňujeme konkurenčnost a záměr uživatele.
Konkurenčnost – nám ukazuje jak složitě umístit se s daným slovem na předních pozicích ve výsledcích hledání. Čím vyšší tím horší.
Záměr uživatele – klíčová slova se dělí do několika kategorií podle toho co si Google myslí, že zákazník chce. Takže třeba klíčové slovo “Online kurz masáží” povede na prodejní stránku, online kurzu masáží. Klíčové slovo “Co je to SEO” povede na blogový článek. Slova, která prodávají vedou na produkty, kategorie, prodejní stránky. Slova, která informují vedou na Blogové články atd.
Z analýzy klíčových slov, bychom se měli dozvědět pro jaká slova máme optimalizovat (používat) jaké URL stránky. Analýzy klíčových slov, se nám hodí i při spouštění PPC reklam, tvorbě příspěvků na sítích. Najdeme v ní, to co po nás zákazníci chtějí 🙂
Kdy nemá smysl investovat hodně času a peněz do SEO?
A také se v ní dozvíme, jestli má smysl pracovat na SEO? Ano opravdu, jsou témata podnikání, kde bych doporučila jiné marketingové kanály než SEO. Např. pokud si budete chtít otevřít nový e-shop s elektronikou, kde je obrovská konkurenčnost (Alza, Datart atd.), tak vás rovnou zklamu. Bude to stát hodně peněz a času.
Poslední dobou také bojujeme s některými handmade výrobky. Pokud šiješ a prodáváš kabelky, které nejsou ničím výjimečné, nemají specifické látky, střihy atd. Budeš jenom obtížně hledat klíčová slova, která nejsou konkurenční. V těchto případech jsou tvými konkurenti e-shopy jako Temu, Allegro a všechny světoví výrobci značkových kabelek.
Můj obor SEO, také patří mezi ty, kde je již velká konkurenčnost. Všichni SEO specialisti, již mají první pozice obsazené:-)
A pokud v analýze zjistíme, že SEO prostě nemá smysl. Volíme minimalistickou variantu. Opravíme web, aby byl dohledatelný, alespoň na jméno značky, a hlavní slovo v podnikání. Aby byl rychlý a bez technických chyb. A tím to hasne.
3. Optimalizuju stránky aneb použiju klíčová slova na webu
Z analýzy klíčových slov postupně, podle priorit, beru jedno slovo za druhým a optimalizuju jednotlivé URL adresy svého webu. Tohle je ten časově nejnáročnější proces. Každé slovo v analýze by totiž mělo mít svoji url adresu. A v analýze klíčových slov nám vyjdou až tisíce slov.
A je potřeba se tím prokousat. Rozdělit do menších množin podle priorit, podle období, podle chystaných kampaní atd. V SEO totiž platí – čím více budeme mít optimalizovaných stránek na hledaná slova z našeho tématu – tím je větší pravděpodobnost, že nás někdo najde.
Kde všude používat klíčová slova a jak je disciplína sama o sobě a vystačila by na samostatný článek. Moje klientky to učím v SEO Seznamce https://www.alexandrastankova.cz/online-kurz-seo-seznamka/
Všimni si, kde v tomto článku používám hlavní klíčové slovo – Co je to SEO. Titulek, Meta Description, H1 nadpis, text, obrázky atd.
4. Řekni Googlu, že máš novou optimalizovanou stránku
Pokud máš web technicky správně – máš vytvořenou sitemapu a url adres lze indexovat. tenhle krok můžeš přeskočit.
A pokud si nejsi jistá. Otevři Google Search Consoli a řekni Googlu – mám tu nově vytvořený blogový článek, ukaž ho ve výsledcích hledání.
Kroky 3 a 4 opakuj, dokud nemáš optimalizované všechny stránky na všechna slova z analýzy. Já vím, je to masakr práce, ale fakt se to vyplatí.
Důkaz místo slibů – SEO funguje
Moje klientka Nikol provozuje e-shop https://www.mydlarnanasamoteulesa.cz/. Vyrábí a prodává svíčky a mýdla. Nikol absolvovala můj kurz SEO Seznamku v lednu 2024. Kde se všechny ty předchozí kroky a mnohem víc, naučila a nejen to, ale rovnou i udělala. Teď už “pouze” optimalizuje stránky. A dostala se za těch 8 měsíců na 1. místo na Googlu na klíčové slovo “sojové svíčky”.
A jak vypadá to klíčové slov? Ano, je hodně konkurenční, ale také hodně hledané. V tématu svíček a mýdel, je také hodně velká konkurence, ale málo kdo z výrobců a prodejců pracuje na SEO. Takže super příležitost pro Nikol.
Nikol, se krom návštěvnosti také zvýšily tržby, protože zákazníků, kteří jí najdou na první neplacené pozic na Googlu se proklikne daleko více. Než kdyby byla “neviditelná”.
Kdy má smysl na SEO pracovat?
- Když tě zákazník nenajde na Googlu
- Když máš málo zákazníků
- Když máš e-shop nebo web
- Když už víš, kdo je tvůj zákazník a co chce
- Když máš drahé reklamy nebo ti vůbec nejdou spustit
- Když tvoje konkurence na SEO nepracuje
Kdy nemá smysl pracovat na SEO?
- Když jsi na začátku podnikání a jestě nevíš, kdo je tvůj zákazník
- Když z analýzy klíčových slov zjistíš, že jsi v silně konkurenčním oboru a všichni pracují na SEO
- Když máš produkt nebo službu, kterou vůbec nikdo nezná a nehledá – novinka na trhu
- Když máš více zákazníků, než kolik stihneš obsloužit
- Když máš větší zisk než kolik stihneš utratit 🙂
Shrnutí na závěr Co je to SEO?
SEO je marketingová aktivita, která umí přivést zákazníky na web. Když dodržuješ pravidla Googlu – je jich kolem 200. V tomto článku jsem zmínila, to hlavní, co řeším se svými klientkami z části, kterému se říká On-page SEO – to co můžu udělat na webu, aby mě Google zobrazoval ve výsledcích hledání.
A to bych nebyla já. Abys nedostala úkol. Vzpomeň si na jeden problém tvého zákazníka, otevři si anonymní okno Googlu a vyhledej tam ten problém. Zobrazí se tvůj web ve výsledcích hledání?